تاریخ انتشار: نوامبر 20, 2022نویسنده: دسته بندی: عمومی
انواع بیماری کلیه [علائم، علل و درمان] بیماری های کلیوی

از آنجایی که کلیه ها اندامی حساس و مهم در بدن به شمار می روند، کوچکترین اختلال در کار این اندام سبب بروز مشکلات فراوانی در بدن می شود.

بیماری های کلیوی معمولاً به راحتی از خود علائم نشان نمی‌دهند و تنها در صورت بروز یک مشکل حاد علائم هشدار دهنده را در بیمار بروز می دهند. برای آشنایی با این علائم با ما همراه باشید.

 

بیماری های کلیه در بدن چه علائمی دارد؟

 

از سری علائم اولیه مبتلا شدن به بیماری های کلیوی می توان به ورم پا، خشکی پوست، تکرر ادرار مخصوصا در آخر شب و پف زیر چشم در صبحگاه اشاره کرد.

 

دیگر علائمی که نشان می دهد فرد دچار بیماری‌های کلیوی شده و باید به پزشک مراجعه کند، اختلالات خواب، ایجاد مشکل در تمرکز، خستگی، بی میلی و اسپاسم عضلات است.

 

موارد نام برده شده علائمی هستند که نشان می‌دهد بیماری در مراحل اولیه می باشد. اما از دیگر علائمی که به عنوان علائم جدی در بیماری کلیه بروز می دهد و نشان دهنده پیشرفت و نارسایی کلیه است میتوان به استفراغ، حالت تهوع و کم خونی اشاره کرد.

 

همچنین ایجاد تغییر در تعداد دفعات دفع ادرار، کاهش میل جنسی، کم شدن اشتها، افزایش پتاسیم خون و التهاب پریکارد قلب از جمله علائم خطرناک و جدی تر در مورد نارسایی کلیه می باشند.

بیماری های کلیه در بدن چه علائمی دارد؟

علل بیماری های کلیوی چیست؟

معمولاً علت بروز انواع بیماری‌های کلیوی، بیماری های زمینه‌ای دیگری هستند. به عنوان مثال افراد دیابتی به دلیل قند خون بالا معمولاً بیشتر دچار بیماری‌های کلیوی می شوند.

به طوری که می توان گفت علت اصلی بیماری کلیه دیابت است. از دیگر علل بروز بیماری کلیه میتوان بالا بودن فشار خون و کنترل نکردن فشار را نام برد.

بیماری های کلیوی معمولاً زمینه ژنتیکی نیز دارند. پس با بررسی سابقه دیگر اعضای خانواده نسبت به ابتلای آنها به بیماری های کلیوی می توان تا حدودی از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

کهولت سن نیز دیگر علت ایجاد بیماری یا پیشرفت بیماری های کلیوی است. افرادی که دارای نسل آفریقایی، هندی یااسپانیایی هستند هم ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار بگیرند.

پیشنهاد مقاله : پرستاری بیمار آسمی PK نگهداری از بیمار مبتلا به آسم مراقبت های بیمار آسمی

پیش درمان بیماری های کلیه چیست؟

برای درمان بیماری‌های کلیوی ابتدا باید نوع بیماری توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود. سپس تعیین شود که آیا این بیماری در گروه  پرخطر قرار دارد یا نه. پس از آن یک سری آزمایشات تخصصی برای تعیین عملکرد کلیه ها انجام می شود.

در این آزمایشات نحوه عملکرد کلیه و مرحله پیشرفت بیماری مشخص می شود. سونوگرافی و اسکن نیز می‌تواند در مراحل درمان بیماری کمک شایانی به پزشک ارائه دهد.

تصاویری که از طریق سی تی اسکن از کلیه یا مجاری ادرار در اختیار پزشک قرار داده می شود می تواند اندازه و سایز کلیه ها را نشان دهد. تشخیص وجود تومور و یا هرگونه مشکل دیگری نیز از طریق این تصاویر امکان پذیر است.

آزمایش ادرار و آزمایش کراتین خون نیز راه دیگری است که می تواند در روند درمان بیماری های کلیه نقش مهمی ایفا کند. اگر پروتئین آلبومین در ادرار مشاهده شود نشانه بروز یک مشکل می باشد.

همچنین اگر سطح کراتین خون افزایش پیدا کرده باشد نشان دهنده عملکرد نادرست کلیه ها است. با این روش ها می‌توان علت اصلی بیماری کلیه را پیدا کرد و بر روی کنترل عامل اصلی آن تمرکز کرد. بنابراین پزشک بهتر می تواند بیماری را مدیریت کند و داروهای مناسب تجویز نماید.

درمان بیماری های کلیه چگونه است؟

بیماری های کلیوی از طریق تغییر سبک زندگی، رژیم، ایجاد تغییر در عادات غذایی و تجویز دارو قابل درمان هستند. اگر این بیماری پیشرفت کند و به مرحله حاد برسد دیالیز تنها راه درمان است.

از سری داروهایی که برای درمان بیماری های کلیوی و بهبود عملکرد کلیه تجویز می شود، داروهای فشار خون هستند. این داروها با کاهش سطح کلسترول به حفظ سلامت کلیه ها کمک می کنند.

بر اساس تشخیص پزشک ممکن است یک سری دارو برای کم خونی بیمار نیز تجویز شود. همچنین پزشک متخصص باید دیابت را از طریق تجویز انسولین کنترل کند. سبک زندگی سالم می تواند از پیشرفت بیماری و بروز مشکلات حادتر جلوگیری کند.

ترک مصرف نمک، سیگار و مشروبات الکلی نیز در روند بهبود بیماری موثر است. رژیم غذایی، کاهش وزن و ورزش  نیز از موارد مهمی است که برای بیماران کلیوی پیشنهاد می شود.

اما اگر بیماری به حدی پیشرفت کرده باشد که کلیه ها از کار بیفتد بیمار مجبور به دیالیز یا تصفیه خون به روش مصنوعی می شود. در این مرحله بیمار نیاز مبرم به یک پرستار در منزل دارد. و شما می توانید برای خدمات پرستاری برای پرستار سالمند، پرستار کودک و … از ما درخواست داشته باشید.

چنانچه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد خدمات پرستاری؛ دارید کارشناسان ما به‌ صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.